Search Menu

Siła biegowa

Co to jest siła biegowa i po co się ją stosuje?

Biegać oczywiście może każdy, jednak kiedy myślimy o poprawieniu swoich możliwości, pierwsze co nam przychodzi do głowy, to polepszenie naszej wydolności. Rzeczywiście, wydolność jest ważnym elementem budowania formy biegowej, ale nie jedynym. Wiele osób trenujących bieganie amatorsko nie zna innych jednostek treningowych poza pokonywaniem tylko kilometrów. Są też tacy, którzy twierdzą, że bieganie czegokolwiek innego nie przynosi żadnych rezultatów. Nic bardziej mylnego, trening zawodowego biegacza jest bardzo urozmaicony i ukierunkowany nie tylko na potrzeby budowania wydolności, ale także na płaszczyźnie rozwoju motorycznego i siłowego. Tak samo powinno być u osób trenujących bieganie amatorsko, chcących poprawić swoje wyniki. Pamiętajmy jednak, że nie ma mowy o naśladowaniu zawodników wyczynowych, gdyż łatwo możemy wyrządzić sobie krzywdę!

Przejdźmy, zatem do sedna naszego tematu, czyli siły biegowej. Wszyscy wiemy, co to są skipy i potrafimy je wykonać. Tak samo jest z podbiegami, ale, niestety, gorzej już jest, kiedy próbujemy to prawidłowo wykonać. Wtedy pojawiają się wasze wątpliwości, czy dobrze to robimy, ile wykonać powtórzeń i kiedy zastosować taki trening? Jednoznacznej odpowiedzi na te pytania nie ma, a najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie trenera z dużym doświadczeniem, który pomoże nam rozwiązać te zagadnienia. Niestety, nie każdy ma możliwość skorzystać z takiej pomocy i próbuje zrobić coś na własną rękę. Jeżeli jednak decydujemy się na zastosowanie takiego rozwiązania, powinniśmy wprowadzać to stopniowo i spokojnie. Taki rodzaj treningu, aby dał jakikolwiek efekt, musi być wykonywany regularnie przy stopniowym zwiększaniu objętości. Gdy przeznaczymy na to tylko chwilkę, to nic z tego nie będzie. Dodatkową ważną informacją, o której powinniśmy wiedzieć, jest to, że wykonanie tylko samego akcentu niewiele nam da. Ten rodzaj treningu powinien być wsparty innymi elementami, które zwiększą nasz zakres ruchów. Najprościej mówiąc, należy zadbać o cały nasz układ ruchowy, a co za tym idzie o nasze mięśnie. Wszelkiego rodzaju rozciąganie, czy też zastosowanie ćwiczeń statycznych, na pewno nam pomoże w uzyskaniu lepszego wyniku końcowego.

Kolejną ważną informacją, jaką powinniśmy wiedzieć,jest to, że taki trening inaczej wykonuje się do biegu np. na 10km a inaczej do maratonu. Ilość powtórzeń jest też zależna od naszych warunków fizycznych jak też aktywności. Nie możemy też bez końca zwiększać obciążenia, czy też zwiększać ilość powtórzeń. Jeżeli na poważnie myślimy o poprawieniu naszych wyników, to nie ma mowy, aby ominąć ten rodzaj treningu. Ćwiczenia, które powinniśmy wykonywać – to między innymi wyżej wspomniane skipy i podbiegi, ale też wieloskoki, stópki, płotki, czy też defilady. Wykonując te ćwiczenia regularnie i z jak największą precyzją mamy duże szanse, aby polepszyć swój zakres ruchów, a co za tym idzie naszą ekonomikę. Pamiętajmy też, aby nie dopuścić do jakichkolwiek przeciążeń i gdy tylko poczujemy jakiś ból powinniśmy natychmiast zrezygnować z wykonywania tych ćwiczeń. Wykonując ten rodzaj treningu pamiętajmy o regeneracji – kończąc dane ćwiczenie musimy w pełni odpocząć przed kolejnym powtórzeniem, to bardzo ważne!