PRACA – REGENERACJA – SUPERKOMPENSACJA

Okres zimowy to dla znakomitej większości z nas czas budowania formy pod sezon wiosenno – letni, to czas robienia kilometrażu, bazy pod mocniejsze treningi. Ilość przebiegniętych kilometrów, często w  trudnych warunkach pogodowych to ciężka praca. Cytując jednak klasyków 🙂 na trening nie ma złej pogody są tylko źle ubrani biegacze. 

Wiadomo również, nie od dzisiaj, że nie tylko odpowiedni trening jest najważniejszy żeby poprawiać swoje rekordy ale także wszystko co z nim związane. Jednym z kluczowych elementów całej układanki jest Regeneracja!!! I na tym chcemy się dzisiaj skupić. Nawet jeśli nam się wydaje, że trening wcale nie jest taki ciężki, że moglibyśmy dłużej, szybciej, mocniej to nasz organizm jego mięśnie, stawy, więzadła odczuwają każde trudy aktywności fizycznej. Żeby nie doprowadzić do przeciążeń lub przysłowiowo “nie zajechać się” potrzeba regeneracji/odpoczynku dla naszego ciała czyli odpowiednich bodźców, żeby nasz organizm w jak najkrótszym czasie znów był w 100% naładowany i gotowy do kolejnych ciężkich treningów które mają za zadanie przygotować nas do życiówek. Na każdy organizm działa coś innego. Oczywiście wiek także odgrywa tutaj dużą rolę ponieważ młodszy organizm regeneruje się zdecydowanie szybciej niż u doświadczonych wiekiem zawodników. Jeśli nie jesteśmy zawodowymi biegaczami, którzy w głównej mierze tylko trenują, jedzą  i odpoczywają oraz chodzą na odnowę biologiczną, a jesteśmy osobami, które starają się trenować, mają swoją pasję i odskocznię od codzienności, od chodzenia do pracy,   zajmowania się gospodarstwem domowym to najważniejszą rzeczą i regeneracją jest SEN. Niby nic ale dobre spokojne 8 godz. snu potrafi zdziałać cuda i nasz organizm znacząco zregenerować.

Istnieje cała masa różnych sposobów regeneracji, które chcemy krótko opisać, a które w naszej ocenie rzeczywiście pomagają jak: MASAŻ, MASAŻ PNEUMATYCZNY LUB WIBRACYJNY, CIEPŁOLECZNICTWO – SAUNA, ZIMNOLECZNICTWO – KRIOKOMORA, MORSOWANIE, BASEN, WIRÓWKI, SOLANKI, FLOATING, KOMORA HIPERBARYCZNA i wiele innych. Wszystkie te zabiegi na pewno w dużej mierze przyczyniają się do odpoczynku i odciążenia naszych mięśni i stawów. Odpowiednio dobrane uchronią nas przed przeciążeniami czego następstwem są kontuje i urazy. Każdy z nas może odczuć inaczej wpływ zabiegów na jego ciało. Jeden odczuje szybką ulgę  i rozluźnienie inny nie poczuje nic lub niewiele co nie oznacza że jego organizm się nie zregenerował. Najpopularniejszym i najczęściej stosowanym sposobem z wymienionych jest MASAŻ. Jest to reczne/manualne rozpracowanie mięśni i tkanek miękkich przez masażystę zazwyczaj trwa to ok 40-45min jeśli chodzi o nogi. Jak często powinno sie chodzić na masaże?? Profesjonalni zawodnicy w okresie bezpośredniego przygotowania startowego chodzą 2 x w tygodniu, niektórzy raz. Jeśli chodzi o amatorów fajnie było by raz w tygodniu raz na 2 tygodnie minimum, ale oczywiście wszystko wiąże się z kosztami i nie każdego na to stać co jest zrozumiałe. 

MASAŻ PNEUMATYCZNY – od kilku lat można zaobserwować jak piłkarze czy inne gwiazdy sportu leżą a na nogach mają dziwne nasunięte nogawki które są nadmuchane. Jest to masaż uciskowy-pneumatyczny. Przeprowadzenie masażu pneumatycznego polega na naprzemiennym wtłaczaniu i wypuszczaniu powietrza z mankietów. Dzięki temu osiągany jest ucisk oraz zmniejszanie ucisku w różnorodnych sekwencjach – naprzemiennie, płynnie lub stopniowo. Masaż pneumatyczny zapewnia taką samą skuteczność, co tradycyjny masaż limfatyczny (poprawia krążenie), zmniejsza uczucie zmęczonych nóg, wykorzystuje bowiem nie siłę dłoni, ale specjalnego urządzenia. 

MASAŻ WIBRACYJNY – Urządzenia do mechanicznego masażu miejscowego z użyciem wibracji, służą przede wszystkim do zwalczania bólów mięśniowo – szkieletowych w układzie ruchu, urządzenia te emitują drgania o różnej częstotliwości przez co dany mięsień, którego poddamy takiemu zabiegowi stopniowo rozluźnia się. 

SAUNA – Sauna w odnowie biologicznej u sportowców to super sprawa. Nie tylko hartuje organizm sportowca , dzięki czemu jest mniej narażony na chorobę ale również wspomaga regenerację powysiłkową, rozluźnia mięśnie, poprawia wydolność serca czy zmniejsza poziom stresu. 

KRIOKOMORA -Krioterapia ogólnoustrojowa jest świetnym sposobem nie tylko leczenia urazów sportowych, ale również wspomagania treningu oraz odnowy biologicznej. Zabieg nie może trwać dłużej niż 3 minuty. Krańcowo niskie temperatury uzyskiwane w kriokomorze wywołują w organizmie reakcje obronne, które są korzystne dla naszych mięśni i stawów. Organizm “walczy o życie” przez ten czas angażując wszystkie tkanki do tego by przeżyć tak niską temperaturę. Alternatywą KRIO często bywa bardzo modne ostatnio MORSOWANIE. 

BASEN – a dokładniej woda, przebywając w wodzie/basenie nasz organizm czuje duże odciążenie ponieważ woda ma swoją wyporność. Nie czujemy się tak ciężcy. Pływanie super wpływa na naszą regenerację ale także jest kluczową formą rehabilitacji po różnego rodzaju urazach.

KOMORA HIPERBARYCZNA – tworząc środowisko zwiększonego ciśnienia w otoczeniu sportowca, powoduje większą absorpcję tlenu do organizmu, pobudza szpik kostny do produkcji komórek macierzystych, dzięki temu jest ich w krwiobiegu do 8 razy więcej niż w normalnych warunkach. Zwiększone stężenie tlenu we krwi pozwala dostarczyć większą ilość tlenu do narządów, stymulując naturalny proces gojenia się. W efekcie czas rekonwalescencji się zmniejsza, a wydajność i wytrzymałość wzrasta.

AKUPUNKTURA  – to po prostu nakłuwanie ciała igłami. Według medycyny chińskiej metoda ta polega na pracy z energią. Ma ona służyć do przywracania równowagi energii i organizmu. Jest ona warunkiem sprawnego funkcjonowania organizmu. Akupunktura polega na nakłuwania pewnych punktów, dzięki czemu kierujemy przepływem tej energii w organizmie. Możemy sprawiać, że przepływa ona z obszarów nadmiarowych do niedoborowych, możemy ją wzmacniać i osłabiać. Na ciele człowieka wyznaczono 365 punktów głównych i drugie tyle punktów dodatkowych. Punkty te zlokalizowane są wzdłuż linii energetycznych, tak zwanych meridianów. Każdy z punktów ma inne działanie. Inny skutek przynosi również nakłuwanie punktów oddzielnie i w rozmaitych kombinacjach.

Dużo i nie dużo ale jakże ważne jest wypełnianie przerw w treningach biegowych właściwą dla siebie regeneracją. Cała wykonana praca treningowa, uzupełniona regeneracją również odpowiednią dietą, doprowadza nas ostatecznie do okresu tak zwanej odbudowy z nadwyżką czyli superkompensacji.Krótko mówiąc przesuwamy granice swojej wydolności.  

My też z tego korzystamy, czego dowody przedstawiamy [haha]

opis zabiegów by Michał Michałków ( fizjo KRT)